Monday, February 28, 2011

Kjøkken! Nib utfordring :)



Mars tema på nib er "kjøkken"... nå har jo jeg blogget om kjøkkenet her på Vinnord før, men må jo være med på utfordringen :) Kjøkkenet er totalt renovert. Det var kanrigule vegger, oransje gulv og mørke brun innredning. Fysjameg! Ikke min greie overhodet. Drømmen om ett lyst, landlig kjøkken var langt unna. Så dette var det første rommet som fikk gjennomgå :) Innredningen er fra ikea, og har *alltid* vært en favoritt. Det meste andre er arvegods, loppis funn osv.

Både Heksa & Huldra føler at kjøkkenbordet er sin favorittplass. Her er det varmt og godt (ovnen under vinduet) og de har full oversikt på hvem som kommer eller går. Nå burde jo ikke små puselabber være på bordet. Men det prosjektet har jeg bare gitt totalt opp. Selve bordet kommer fra gården til oldefar. Det stod lenge i garasjen til onkel & bestemor før jeg reddet det. Hadde egentlig fått ett annet bord av bestemor, men det ble litt for stort for mitt lille kjøkken. Dette bordet derimot passet perfekt. Jeg pusset ned bordflaten litt, men ellers lot jeg den avflakkede malingen være som den var. Hvit og blå.Solen kommer inn her på formiddagen, og det er et nydelig sted å sitte med morgenkaffi'n sin :) Det er også ett favorittsted for en kaffigjest!

Ved vinduet henger en gammel grønn hjulvisp. Skal ærlig innrømme at denne ikke er så mye i bruk. Men den er jo utrolig dekorativ og jeg hadde ikke hjerte til å gjemme den unna i en skuff. I vinduskarmen står gamle flasker fra bestemors kjeller, og vakre, vårlige krokus :)
Ved ovnen har jeg hengt opp samlingen min med grønne & turkise nutbrown og skyline redskaper. Disse stammer fra 50-tallet, jeg elsker fargen. De fåes til en billig penge på loppiser eller ebay. Mine er i flittig bruk når jeg lager mat. Nå for tiden jakter jeg på de røde, til min søster.
Denne grønne saken er egentlig en oppbevaringskasse for skopussing. Den har onkelen min laget på skolen! Og han malte den grønn!!!! Jeg er utrolig glad i denne, den betyr masse for meg.
Salt, sukker og andre nødvendigheter blir kun oppbevart i norges glass :) Dekorativt og mye mer tilgjenglig enn ørten poser i ett skap :) Den gamle rotmoseren har jeg faktisk malt selv. Den var trehvit, men fikk ett strøk turkis oljemaling. Jeg har gjort dette med en del redskaper med trehvite håndtak, og det funker perfekt!
Jeg valgte å ha 3 glasskap med lys i, dette er selvsagt mer eller mindre bortkastet plass. Men det var en drøm jeg hadde hatt. Og jeg elsker dem. Selv om lyset til stadig går og de er mørke i ukesvis før jeg får gjort noe med dem, og vinduene må pusses støtt... I skapene står en del figgjo og annet gammelt porselen eller pressglass.
Inni kroken står en gammel blå treeske fra england. Kjøpt på "carboot sale" :) Den har alt mulig rot i seg! Gjemt pent vekk. Det gamle emaljerte litersmålet har jeg ferske gårdsegg i. Egg bør oppbevares i romtempratur, og holder seg i mndsvis! Iallfall når du *vet* de er ferske. Mine egg kommer fra mamma sine høner og har flotte farger, og kommer i alle mulig størrelser.
Ved oppvask kummen (det finnes ikke oppvaskmaskin her på Vinnord) henger denne, med kost og en flaske zalo. Som jeg alltid har på glassflaske. Skiltet sier sitt... og det er helt sant. Jeg hater oppvasken!

Denne gamle grønne vekta ble funnet & reddet fra onkel sin garage. Han brukte den til å veie gammel spiker! Makan!!!! Den fungerer fint, men for meg er den mest dekorativ. Kanskje norges mest be-bloggete vekt? *alle* og enhver har jo denne i en eller annen farge?! De må ha vært utrolig populære på 50-tallet, siden SÅ mange har overlevd.
Benkplaten er i heltre eik og er en gave fra mamma og pappa. Pappa har selv laget den til, og profilert kanten. Den er fantastsik fin, men krever litt stell. Noe jeg ikke har vært så flink med :( og må gjøre en jobb der til våren. Den søte honningskrukka er fra Usa.
Ett bilde fra i sommer (savn!) under matlagingen...

Dette skapet han en gang på badet, da jeg flyttet hit, men jeg følte det passet bedre inn på kjøkkenet. Dessuten trengte jeg ett sted å vise frem alle greengate tingene mine :) Den var i furu, ble malt hvit, og fikk ny porselensknott.
Kaffikroken min :) Under her står kjøleskapet mitt. Ja jeg har ett sånt lite ett. Men har ett større i kjelleren. For meg er det kun moccamaster som gjelder. Den gamle skuffehyllen i zinc er også en redningsaffære fra onkel sin garasje, pusset opp og malt av meg. Nå har jeg te eller kaffi alle skuffene. Den gamle kaffikverna er fra tante Anne, dvs min bestemors tante. Hun var en enestående karakter! Egenrådig og kattegal! Bildet har jeg fått i gave av Ole, de små skiltene kjøt på ebay. Med perfekt grønn farge og søt tekst. Den blå salteboksen er også fra onkel sin garasje (kan du tro det?!), der ligger det kaffi filter. Den blå kaffiboksen er fra Åmot brukt & antikk. :)
Sånn helt til slutt, ett oversiktsbilde :) Fargene er litt... off, men men....
Kjøkkenet sett gjennom inngangen fra spisestua :)

Du har sikkert lagt merke til at en del pynteting og tang har flyttet på seg gjennom bildene her? Det er fordi jeg har samlet bilder fra mange perioder. Ingen ting hos meg har "fast" plass, og alt blir flyttet rundt på nå og da :)

Nå skal jeg titte på alle de fantastiske kjøkkene dere legger ut på nib!

10 comments:

Jeanette said...

Hei hei!
Takk for hyggelig kommentar inne hos meg. Så koselig og landlig kjøkken du har, kjempefint:)

an-magritt said...

Du har et vidunderlig kjøkken!
Elsker fargesammensetningene og bildene. Du har vært så utrolig flink!

Men du, TAKK for så fin kommentar i bloggen min.
Det varmer langt inn i hjerterota altså. ♥

Lykke til i utfordringen!

Ha en fin fredag
og helg!
Klemmeklem.

Erin {House of Turquoise} said...

SO MUCH BEAUTY! Love every image here!

Datt said...

PUS!! <3
Og så fint kjøkken! Nydelig! :)

Monica Helén said...

Du vet jeg elsker hele huset ditt, men jeg får ikke sagt det nok, hehe.. jeg savner huset og deg like mye hver gang jeg tenker på deg, eller ser bloggen din.. Du har det mest koselige huset jeg vet om...!!!! Det er så gjennomført, gjennomtenkt og sommerlig! =)

Gyngestol og kaffigrut said...

Så koselig kjøkken! Nydelige bilder.
Lykke til i utfordringen.
Ha en fin søndag!

Duse Pasteller said...

FINT kjøkken!
Nydelige detaljer; vekt og krydderhylle m.m:)
Janni

Line Elisabeth said...

For et nydelig kjøkken, kan ikke se meg mett på det!!
Og så mange vakre grønne ting du har..elsker den lysegrønne fargen!:)
Jeg har helt lik den grønne vekten din, den er jeg såå glad i:)
Ha en fin kveld!

Klem Line E.

Unknown said...

Hei! Jeg holder på å lete etter en fin, lys grønntone til kjøkkenskapene mine, og er veldig interessert i fargekoden på den lyse grønne du har på kjøkkenveggene - kunne du delt den? :)

Unknown said...
This comment has been removed by the author.